Képességfejlesztés

Hegyvidéken, Budapest XII. kerületében

egyéni vagy csoportos formában       javasolt heti 2 alkalom           45 perc/alkalom

A képességfejlesztés óvodás- és kisiskoláskorban kiemelten fontos, hiszen ebben az életkorban a gyermek idegrendszere a legfogékonyabb a tanulásra, az új ismeretek és készségek elsajátítására. A megfelelő időben elkezdett, célzott képességfejlesztés megelőzheti vagy enyhítheti a tanulási nehézségeket, segíti az iskolai beválást, valamint támogatja a gyermek harmonikus fejlődését és önbizalmának alakulását.

Miért előnyös a képességfejlesztés ebben az életkorban?

  • Megalapozza a későbbi tanulási folyamatokat (írás, olvasás, számolás)
  • Csökkenti az iskolakezdéssel járó nehézségeket, növeli az iskolai sikerélményt
  • Erősíti a figyelmet, kitartást, feladattudatot, ami elengedhetetlen a tanulási helyzetekben
  • Segíti a szociális beilleszkedést, javítja a kommunikációs és együttműködési készségeket
  • Megelőzi a tanulási és viselkedési zavarok kialakulását

Legfontosabb képességfejlesztési területek, amelyeket a gyógypedagógus fejleszt:

  1. Figyelem és koncentráció
    A figyelmi működés fejlesztése az alapja a tanulásnak. Fontos a tartós, megosztott és szelektív figyelem erősítése.

  2. Emlékezet
    Mind a rövid-, mind a hosszú távú memória fejlesztése kulcsfontosságú a tanuláshoz és a mindennapi tevékenységekhez.

  3. Gondolkodás és problémamegoldás
    A logikai, ok-okozati és absztrakt gondolkodás fejlesztése támogatja a tanulási képességeket és a mindennapi élethelyzetek megértését.

  4. Finommotorika és grafomotorika
    A kéz mozgásának és az írás előkészítésének fejlesztése, ideértve a ceruzafogás, vonalvezetés, alakmásolás gyakorlását.

  5. Térbeli tájékozódás
    A jobb-bal irányok, testkép és térirányok biztos ismerete nélkülözhetetlen az olvasás-írás tanulásához.

  6. Nyelvi és kommunikációs képességek
    A szókincs, beszédértés, kifejezőkészség, valamint a mondatalkotás fejlesztése hozzájárul a tanulási és szociális sikerességhez.

  7. Auditív észlelés és hallási figyelem
    A beszédhangok megkülönböztetése, a hangok sorrendjének felismerése fontos az olvasás- és írástanulás előkészítéséhez.

  8. Vizuális észlelés
    Az alak-háttér megkülönböztetés, formafelismerés, irányok és színek észlelése szintén kulcsfontosságú a tanulásban.

  9. Testséma és mozgáskoordináció
    A mozgásfejlődés támogatása, az egyensúly és a koordináció fejlesztése segíti az idegrendszer érését és az iskolai készségek kialakulását.

A gyógypedagógus egyéni vagy kiscsoportos formában, játékos, élményalapú eszközökkel fejleszti ezeket a területeket, figyelembe véve a gyermek életkorát, fejlettségi szintjét és egyéni szükségleteit.