Képességfejlesztés
Hegyvidéken, Budapest XII. kerületében
egyéni vagy csoportos formában javasolt heti 2 alkalom 45 perc/alkalom
A képességfejlesztés óvodás- és kisiskoláskorban kiemelten fontos, hiszen ebben az életkorban a gyermek idegrendszere a legfogékonyabb a tanulásra, az új ismeretek és készségek elsajátítására. A megfelelő időben elkezdett, célzott képességfejlesztés megelőzheti vagy enyhítheti a tanulási nehézségeket, segíti az iskolai beválást, valamint támogatja a gyermek harmonikus fejlődését és önbizalmának alakulását.
Miért előnyös a képességfejlesztés ebben az életkorban?
- Megalapozza a későbbi tanulási folyamatokat (írás, olvasás, számolás)
- Csökkenti az iskolakezdéssel járó nehézségeket, növeli az iskolai sikerélményt
- Erősíti a figyelmet, kitartást, feladattudatot, ami elengedhetetlen a tanulási helyzetekben
- Segíti a szociális beilleszkedést, javítja a kommunikációs és együttműködési készségeket
- Megelőzi a tanulási és viselkedési zavarok kialakulását
Legfontosabb képességfejlesztési területek, amelyeket a gyógypedagógus fejleszt:
Figyelem és koncentráció
A figyelmi működés fejlesztése az alapja a tanulásnak. Fontos a tartós, megosztott és szelektív figyelem erősítése.Emlékezet
Mind a rövid-, mind a hosszú távú memória fejlesztése kulcsfontosságú a tanuláshoz és a mindennapi tevékenységekhez.Gondolkodás és problémamegoldás
A logikai, ok-okozati és absztrakt gondolkodás fejlesztése támogatja a tanulási képességeket és a mindennapi élethelyzetek megértését.Finommotorika és grafomotorika
A kéz mozgásának és az írás előkészítésének fejlesztése, ideértve a ceruzafogás, vonalvezetés, alakmásolás gyakorlását.Térbeli tájékozódás
A jobb-bal irányok, testkép és térirányok biztos ismerete nélkülözhetetlen az olvasás-írás tanulásához.Nyelvi és kommunikációs képességek
A szókincs, beszédértés, kifejezőkészség, valamint a mondatalkotás fejlesztése hozzájárul a tanulási és szociális sikerességhez.Auditív észlelés és hallási figyelem
A beszédhangok megkülönböztetése, a hangok sorrendjének felismerése fontos az olvasás- és írástanulás előkészítéséhez.Vizuális észlelés
Az alak-háttér megkülönböztetés, formafelismerés, irányok és színek észlelése szintén kulcsfontosságú a tanulásban.Testséma és mozgáskoordináció
A mozgásfejlődés támogatása, az egyensúly és a koordináció fejlesztése segíti az idegrendszer érését és az iskolai készségek kialakulását.
A gyógypedagógus egyéni vagy kiscsoportos formában, játékos, élményalapú eszközökkel fejleszti ezeket a területeket, figyelembe véve a gyermek életkorát, fejlettségi szintjét és egyéni szükségleteit.