Mesezene
A módszer megalkotója dr. Szűcs Antal Mór (gyógypedagógus és zeneterapeuta), Ványi Ágnes (logopédus) és Sándor Krisztina (pszichopedagógus). A Mesezene illeszkedik a Meixner-féle diszlexia prevenciós olvasástanítási módszerhez. Eszerint a könnyen összetéveszthető betűket egymástól időben eltolva tanítják. A Mesezene módszer óvodáskorban olvasás-előkészítő, első osztályban pedig olvasástanító módszerként funkcionál. "Az óvodai modul előhangolja az olvasáshoz szükséges metanyelvi képességeket, míg az iskolai modul motivációs bázisú betűtanulást tesz lehetővé." (Szűcs Antal Mór, https://szucsantalmor.wixsite.com/mesezene/mesezene-modszer)
A gyógypedagógiai terápia részeként mindkét életkorban (nagycsoport és első osztály) alkalmazható csoport- vagy osztályszinten; illetve egyéni, páros vagy kiscsoportos fejlesztés keretei között. A gyermekek egy élménypedagógiai eszközökkel színesített mesefolyam részeseként találkoznak először a kilenc magán-, majd tíz mássalhangzóval, amelyek nem betűként, hanem piktogramokként jelennek meg. A folyamat során fejlődik a gyermekek beszédészlelése (auditív észlelése, figyelme, differenciáló és diszkrimináló képessége), amely rendkívül fontos mind az olvasás, mind pedig a helyesírás elsajátítása során.
- Maximum 6 fős csoportokban dolgozunk, hogy megfelelően tudjunk reagálni az egyéni szükségletekre.
- A módszer akkor működik, ha a gyermek részt vesz a teljes tanfolyamon és lehetőség szerint legalább öt szinten tartó foglalkozáson az első osztály megkezdése előtt.
- A tanfolyam akkor tud igazán sikeres lenni, ha a gyermek aktív részese tud lenni a mesefolyamnak, tehát jelen van mindegyik csoportfoglalkozáson. Hiányzás (betegség, utazás) esetén igyekszünk lehetőséget biztosítani a pótlásra egy másik csoportban. Ugyanakkor a cél az, hogy a gyermek a megszokott csoportjában, közegében élhesse végig ezt a kalandot.